merka merka .

merka

ساخت برنامه تلویزیونی توسط قاب نقره ای

استودیوی تلویزیونی
استودیو تلویزیونی یا کارگاه تولید برنامه تلویزیونی به مکانی گفته می‌شود که در آن افرادی با تخصص های متفاوت به کمک ابزار و تجهیزات مختلف برنامه‌های تلویزیونی را تهیه و ضبط می کنند. یک استودیوی تلویزیونی از نظر ظاهری شبیه به یک اتاق بزرگ با سقف مرتفع است. معمولا ابعاد این مکان بسته به نوع برنامه ای که در آن ضبط میشود تغییر میکند. یک استودیو تلویزیونی دارای فضاها و اتاق‌های جانبی است که هر یک به فعالیت ویژه اختصاص دارد.
مشخصات کلی یک استودیو تلویزیونی به قرار زیر است:
ارتفاع و سقف
سقف یک استودیو تلویزیونی از یک اتاق معمولی مرتفع‌تر است زیرا اولا باید سقف استودیو آنقدر بلند باشد که بتوان چراغ های لازم برای نورپردازی صحنه را به صورت آویزان روی آن نصب کرد ثانیاً ارتفاع سقف باید به حدی باشد که گرمای ایجاد شده بر اثر چراغ های روشن استودیو به کمک هواکشهای نزدیک سقف تهیه شود و بالاخره ارتفاع سقف استودیو باید به اندازه ای باشد که در تصاویر دور از بازیگران صحنه سقف استودیو و چراغ های آویز روی سقف در بالای تصویر دوربین ها دیده نشود.
کف و دیوارها
کف استودیو باید مسطح هموار و در مقابل ارتعاشات ناشی از حرکت دوربین ها روی آن مقاوم باشد و هنگام قدم زدن، حرکت بازیگران و سایر لوازم نباید تولید صدا کند. کف استودیوهای تلویزیونی باید از جنسی باشد که امکان حرکت سریع دوربین‌ها را فراهم سازد و ضمناً در صورت لزوم بتوان روی آن طرح های مورد نظر را نقاشی کرد. ضمناً دیوار ها هم باید ضخیم باشند تا از نظر صوتی عایق بوده و از جنسی باشند که پاستا و پژواک صدا را تا حد ممکن حفظ کنند.


ساخت برنامه تلویزیونی

مهم ترین بخش های جانبی یک استودیوی تلویزیونی عبارتند از : 
اتاق فرمان تولید
اتاق تنظیم فنی تصویر
اتاق چهره پردازی
انبار دکور و وسایل صحنه
اتاق ضبط ویدیو

اتاق فرمان تولید
این اتاق در مجاورت استودیو قرار دارد از طریق یک پنجره شیشه دوجداره به استادیوم مشرف بوده و از این اتاق است که می توان به داخل استودیو رفت و آمد کرد. در این اتاق تولید یک برنامه کنترل شود و کارگردان از طریق امکانات و تجهیزات این اتاق عملیات تولید برنامه را هدایت می کند.

اتاق تنظیم فنی تصویر
این اتاق نیز در مجاورت استودیوی تلویزیونی واقع است. مهندسان فنی از طریق تجهیزات و لوازم الکترونیکی تصاویر دوربین های استودیو را تنظیم می کنند و ارتباط بخش های مختلف استودیو را فراهم می آورند. هر واحد تنظیم تصویر توسط کابل های چند رشته ای به دوربین های مربوط به آن در استودیو متصل می شود.
مهندسان فنی برای دستیابی به بهترین کیفیت تصویر از نظر وضوح، رنگ مایه و کیفیت رنگ و روشنایی، اشکالات تصویر دوربین ها را در خلال تمرین در استودیو برطرف می کنند و در هنگام ضبط برنامه کارکرد مطلوب دوربین ها را زیر نظر دارند.
اتاق چهره پردازی (گریم)
بازیگران و مجریان تلویزیون باید قبل از حضور در جلوی دوربین به میزانی که ضرورت دارد چهره‌پردازی شوند. در این اتاق امکانات ساده چون آیینه، میز چهره پردازی و لوازم ویژه این حرفه وجود دارند و در مجاورت استادیوم واقع شده است.
اتاق ضبط ویدیو
اگر برنامه ای که در استودیو تلویزیونی در حال اجراست بلافاصله یا همزمان پخش نشود معمولا بر روی نوارهای مغناطیسی ویدیو ضبط شده و در زمان مورد نظر پخش می شود. که این امر در اتاق مربوط به ضبط ویدیو انجام میشود.
مراحل تولید و ساخت یک برنامه تلویزیونی، از زمانی که فکر اولیه به صورت یک طرح در ذهن تهیه‌کننده ، کارگردان و نویسنده نقش می‌بندد، تا زمانی که این مشکل به صورت یک برنامه تلویزیونی از فرستنده پخش شده و در گیرنده های خانگی توسط مردم دیده می شود، زمان قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می دهد و افراد مختلف با تخصص های گوناگون در همه مراحل به طور جمعی و هماهنگ همکاری می کنند.
به طور کلی ساخت یک برنامه تلویزیونی به سه مرحله تقسیم می شود
مرحله پیش تولید که شامل فکر اولیه ، پژوهش ، تصویر نامه ، برنامه ریزی و تدارکات
مرحله تولید که شامل هماهنگی عوامل و امکانات ،صحنه آرایی و صحنه پردازی ،نورپردازی ،چهره پردازی و گریم ،صدا ،تمرین و ضبط
مرحله پس تولید شامل تدوین و پخش


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۳:۳۹ توسط:admin موضوع: نظرات (0)