merka merka .

merka

لوله برق چیست ؟

لوله برق ، آیا می دانید لوله برق چیست؟ در تعریف لوله برق باید گفت که در زبان انگلیسی این لوله به کاندوئیت معروف می باشد. کاندوئیت در واقع به معنای کانال بوده و به معنی مجرا و معبر است. در کشورهای غربی این لوله ها چه به صورت فلز و چه به صورت غیر فلز با نام کاندوئیت شناخته می‌شوند. ولی در بازار کشور ما منظور از لوله کاندوئیت در واقع همان لوله های سه متری است که دو سر جدار نازک دارد.

مصرف بالای انرژی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات ساختمانی شناخته شده و این انرژی به علت عدم رعایت اصول طراحی و نقشه کشی برق خواهد بود که دارای اثرات منفی اقتصادی و مخرب زیست محیطی می باشد. از سوی دیگر در زندگی روزمره ما با دستاوردهایی برق ساختمان به طور مستقیم در ارتباط می باشیم. به عنوان مثال روشن و خاموش کردن لامپ در منزل یا محل کار یکی از مواردی است که از نتایج برق کشی ساختمان می باشد. استفاده از لوله برق و چگونگی آن دارای اهمیت بسیار زیادی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

نقش لوله برق در برق کشی ساختمان
پروژه برق کشی ساختمان زمانی به خوبی صورت می گیرد که تاسیسات و برق ساختمانی را به درستی بتوان اعمال کرد. به گونه‌ای که به نحو احسن بتوانند عملیات برق کشی را مطابق با استانداردهای رایج انجام داده تا از این رو ایمنی به خوبی فراهم شود. برای انجام عملیات برق کشی لازم است در ابتدا در مرحله بنایی داخلی شیارهایی در دیوارها و کف و سقف زده شود، سپس در مرحله برق کشی ساختمانی سیم کشی با کمک برق کار مجرب و حرفه‌ای انجام شود.

در نتیجه نصب کلید پریز ها و دیگر تجهیزاتی که به روشنایی مربوط هستند باید صورت گیرد. لوله های برق در واقع باید گفت که به عنوان حایل و محافظ بسیار خوب برای رسانای الکتریسیته به کار برده می شوند. استفاده از این لوله ها دارای اهمیت زیادی بوده و بر حفاظت از رسانه های الکتریکی و جلوگیری از آسیب دیدگی هایی مثل برق گرفتگی افراد و حفظ ایمنی به کار برده می شوند.

تاریخچه تولید لوله کاندوئیت (لوله برق)
در رابطه با تاریخچه تولید نخستین لوله برق باید گفت که تولید این لوله ها مربوط به دورانی است که چراغ های الکتریکی به عنوان جایگزین مناسب برای چراغ های خیابانی گازسوز به کار برده می‌شدند. در آن هنگام برای آنکه برقی این چراغ ها تامین شود، سیم های برق را از درون لوله هایی که تا پیش از گاز چراغ ها را تا مین می کرد، عبور داده می‌شد.

کم کم ویژگی های مطلوب دیگر محافظتی لوله ها از سیم ها مدنظر قرار گرفته شد و از این رو میزان استفاده از آن‌ها روز به روز با رشد بیشتری مواجه شد. در سال‌های گذشته جهت تاسیسات و سازه ها از سیم برق بدون پوشش و عایق استفاده می‌شد، ولی این کار دارای معایب بسیار زیادی بود که از جمله معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم تقویت و تعویض کابل یا سیم برق در کف و دیواره ی سازه ها.
تماس ناخواسته انسان با سیم یا رسانه برق
پایین آمدن ولتاژ برق
به وجود آمدن آتش سوزی در اثر اتصال برق و آتش گرفتن سیم برق
اتصال به بدنه ساختمان و انتقال برق به تمامی قسمت ها

استاندارد و کاربرد لوله برق
لوله برق اتصالات مخصوص و ویژه خود را دارد، در داخل لوله هادی هایی عبور داده می‌شود که از لوله برق باید به عنوان پوشش محافظتی روی آن استفاده شود. این نوع پوشش از آسیب دیدن سیم یا عایق آن جلوگیری می کند و در صورت وجود پوشش کاندوئیت از تماس ناخواسته افرادی که در معرض قرار گرفتن با هادی هستند محافظت می‌شود.

لوله های برق را معمولاً برای بیمارستان ها، هتل ها و ساختمان‌های تجاری و اداری و همچنین تاسیسات زیرزمینی به کار می‌برند. البته لازم به ذکر است این احتمال وجود دارد که در سیم‌کشی آپارتمان‌ها به کار برده نشوند.

در استانداردهایی که برای این لوله ها در نظر گرفته می‌شود اندازه و همچنین تعداد هادی هایی که مجاز به استفاده در درون لوله برق هستند، از داخل یک لوله با اندازه استاندارد عبور داده می‌شود و کاملاً مشخص خواهد بود. لوله برق ها دارای انواع مختلفی هستند و همچنین برای اهداف از پیش تعیین شده‌ای طراحی می شوند.

روش‌های گالوانیزاسیون لوله فولادی برق
لوله برق فولادی معمولا از ورق های روغنی ساخته می شود، سپس برای حفاظت از این لوله ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی از سه طریق آنها را گالوانیزه می‌کنند. گالوانیزه کردن لوله ها به این گونه است که قطعه را در حوضچه مذاب فلز روی وارد کرده تا تمام سطح قطعه از فلز روی پوشیده شود.

در روش دوم ورق گالوانیزه را در کارخانه خواهند ساخت. پس از آن با دستگاه رول فرمینگ ورق گالوانیزه را به لوله تبدیل خواهند کرد. در روش سوم گالوانیزاسیون به روش سرد صورت می‌گیرد. به این گونه که میزان ضخامتی را برای گالوانیزه به روش سرد به کار برده می شود کمتر از گالوانیزه خواهد بود. از این رو امکان دارد تا لوله مورد آسیب بیشتری واقع شود. بنابراین می‌توان گفت که طول عمر لوله گالوانیزه سرد نسبت به گالوانیزه کمتر خواهد بود.

لوله های برق را با استفاده از اتصالات به هم وصل می‌کنند و در کف و دیوارهای ساختمان این لوله ها به کار برده می شوند. لازم به ذکر است که برای رد کردن کابل و سیم برق وسیله ای به کار برده می شود که فنر نام دارد.
اشکال مختلف لوله برق که در بازار موجود می باشد:

لوله های برق کاندوئیت فلزی
در بازار انواع مختلفی از لوله های برق وجود دارد. جنس این لوله ها معمولاً از آهن بوده و لوله برق فلزی از قابلیت تحمل فشار بالا برخوردار می‌باشد و از دیگر ویژگی های آن می توان به عدم له شدن و تا شدن اشاره کرد. این لوله ها دارای معایب زیادی هستند که از جمله معایب آن این است که در برابر جریان برق بدون عایق است.

لوله برق کاندوئیت پی وی سی
نوع دیگری از لوله های برق که در بازار موجود است، لوله برق پی وی سی می باشد که از جنس پلاستیک سخت است. در این نوع لوله نرم کننده و روان کننده به کار برده شده و دارای وزن سبک تری در مقایسه با لوله برق فلزی هستند. همچنین برای آنها عایق به کار برده شده است و نسبت به دیگر لوله ها دارای قیمت به صرفه تری هستند. این لوله ها با در نظرگرفتن جنسی که دارند غیر قابل اشتعال بوده و از آن ها می توان در صنعت ساختمان سازی استفاده کرد.

لوله برق گالوانیزه سرد
نام دیگر لوله برق های گالوانیزه سرد ، فابریک است و جنس آن ها معمولا از فلز می‌باشد. از لوله برق های گالوانیزه سرد برای مناطق سرپوشیده و فضای داخلی سازه ها استفاده می شود. با در نظر گرفتن اینکه این نوع لوله های به صورت فابریک هستند، در مناطق مرطوب و خارجی امکان زنگ زدن آنها نیز وجود خواهد داشت.

لوله برق گالوانیزه گرم
در رابطه با جنس لوله آبکاری شده یا همان گالوانیزه باید گفت که از این جنس بیشتر در مناطقی که سرباز هستند و فضای خارجی سازه ها از آن استفاده می‌شود. لوله برق های گالوانیزه گرم بیشتر در کوره مخصوص آبکاری می شوند و همچنین در مناطق مرطوب و خارجی به خود هیچ گونه رطوبتی را جذب نمی‌کنند. این نوع لوله های برق به علت پوشش گالوانیزه گرمی که دارند دارای استحکام بالایی بوده و از این رو در صنعت مخصوصاً برای عبور تجهیزات برق در کارخانه ها و کارگاه ها از آن ها استفاده می شود.

لوله برق های گالوانیزه گرم تحمل فشار بالا را دارند و در مقابل نیرو و ضربه دارای دوام بسیار خوبی هستند و در قسمت های ساختمان که نیازی به محافظت بهتر از کابل ها و سیم کشی ها است، این لوله ها به شکل روکار و توکار به کار برده می‌شوند. لوله برق های گالوانیزه گرم را می‌توان با استفاده از دستگاه خم کن سرد کرد و به آنها فرم داد. این نوع از لوله های برق را می توان به روش گالوانیزاسیون گرم کاری کرد. معمولاً سایز آن ها بین PG 11 و PG 48 بوده و انواع مختلف از آنها در بازار موجود می باشد.

برای گالوانیزه شدن لوله برق های گالوانیزه گرم آنها را به روش غوطه وری در وان مذاب روی قرار می‌دهند به گونه‌ای که پوشش روی درون و بیرون این لوله ها به صورت کامل پوشش دهی می‌شود و این پوشش روی از لوله در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند. از این رو لوله برق های گالوانیزه گرم در محیط های مرطوب استفاده می شوند.

لوله برق پلی آمید
در رابطه با جنس لوله برق پلی آمید باید گفت که جنس این مدل لوله ها به شکل نرم بوده و در حال حاضر حدود ۶۵ درصد از متریال های ساختمانی و سازه های سبک با استفاده از لوله برق پلی آمید ساخته می شود. لوله برق پلی آمید دارای انعطاف پذیری بسیار بالا بوده و وزن بسیار سبک است و در رابطه با قیمت آن باید گفت که نسبت به دیگر انواع لوله های برق موجود در بازار دارای قیمت کمتری است. ولی لوله برق پلی آمید از معایب زیادی برخوردار هستند و یکی از آن ها قابل اشتعال بودن آن می باشد.

برای مصارف معمولی و همچنین برای زمانبندی تجهیزات برق کشی بر روی سطح زمین قرار دارد، استفاده از لوله برق پلی آمید مناسب می باشد. لوله برق پلی آمید غیر فلزی مثل های خرطومی پلی آمید در برابر آسیب‌های در اثر حمل و نقل مقاوم خواهد بود.

لوله برق پلی اتیلن
لوله برق های پلی اتیلن از جنس لوله و پلاستیک نرم ساخته می شوند و در برابر دیگر لوله ها از دوام و استحکام بالاتری برخوردار می باشند. همچنین لوله برق های پلی اتیلن دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی بوده ولی یکی از نکاتی که در این بین وجود دارد این است که لوله برق های پلی اتیلن دارای قیمتی بالاتر نسبت به دیگر لوله های پی وی سی هستند.

لوله برق خرطومی پی وی سی
برای عبور دادن سیم برق بر روی دیوارهای سازه ها از این مدل استفاده می شود. لوله های خرطومی pvc از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشند و آن ها را می‌توان در تمامی زاویه ها خم کرد و همچنین این لوله ها غیرقابل اشتعال هستند.

لوله برق خرطومی پلی آمید
این مدل از لوله ها مثل لوله های خرطومی پی وی سی بوده و از مهم ترین ویژگی‌های آن ها می‌توان به قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالای آن اشاره کرد. با در نظر گرفتن اینکه جنس این لوله ها از پلی آمید است از این رو این لوله‌ها مشتعل پذیر هستند.

لوله برق خرطومی فلزی
برای کشیدن سیم برق در تابلو های صنعتی و دیوار های خارجی از لوله خرطومی فلزی استفاده می شود. لوله برق خرطومی فلزی دارای جنسی از پی وی ‌سی بوده و برای بیشتر شدن مقاومت آن به همراه سیم مفتولی به کار برده می شوند. از این رو استحکام آن ها نیز افزایش پیدا می کند.

لوله برق فولادی مشکی
یکی از انواع دیگر از انواع لوله برق، لوله برق فولادی مشکی است که به وسیله رنگ پوشش داده می‌شود تا در مقابل زنگ خوردگی دارای مقاومت خوبی باشد. از لوله برق فولادی مشکی در فضای داخلی استفاده می‌شود. از لوله برق های فولادی مشکی در مکان هایی که با زمین و عامل زنگ زدگی و خوردگی شدید ارتباط مستقیم دارد مجاز نمی باشد.

لوله‌گالوانیزه برق فولادی
در لوله کشی های روکار در فضای بیرونی و فضاهایی که لوله ها در معرض ارتباط مستقیم با عوامل زنگ زدگی و تغییرات جوی و رطوبت هستند از این لوله ها استفاده خواهد شد.

لوله‌های برق فولادی گالوانیزه ضد انفجار و بدون درز
این مدل از لوله های فولادی برای مکان هایی که احتمال آسیب دیدگی فیزیکی و همچنین انفجار بالا می باشد مناسب هستند.

لوله‌های فولادی برق قابل انعطاف
لوله های فولادی در برخی موارد جهت انتقال به دستگاهی که با لرزش و حرکت همراه هستند اتصال داده می شود. در این صورت لازم است از لوله‌هایی استفاده شود که قابلیت انعطاف بالا دارند. این مدل از لوله ها معمولاً دارای پوششی از جنس لاستیک و یا مواد مشابه آن می باشد. بهترین گزینه برای محافظت از لوله های برق فولادی که بیشتر در معرض آسیب دیدگی های محیطی و عوامل جدید جوی هستند و مهندسین استفاده از آن توصیه می‌کنند پوشش دادن روی به روش گالوانیزاسیون گرم می باشد. در این روش قطعه فولادی را در وان مذاب قرار می دهند و پس از این عملیات لایه ای از آلیاژ روی آهن روی سطح قطعه به وجود می‌آید به گونه‌ای که هیچ نقطه ای در سطح قطعه به این پوشش نمی باشد که زنگ خوردگی و به خوردگی و زنگ زدگی از آن ناحیه شروع شود.

لوله برق نسوز
یکی از انواع لوله برق، لوله برق نسوز می‌باشد که همان گونه که از نامش پیداست از مقاوم ترین لوله های برق در برابر حرارت به شمار می آید. لوله های برق نسوز در برابر عواملی مثل مواد شیمیایی، الکتریسیته و تنش های فیزیکی دارای مقاومت بسیار خوبی هستند.

در ساختمان در صورت بروز شدیدترین آتش سوزی ها که موجب سوختن و از بین رفتن دیگر مواد و مصالح ساختمانی می شود به کار بردن این لوله ها موجب سلامت سیستم برق رسانی ساختمان شده و از آسیب دیدن بیش از حد جلوگیری خواهد کرد. این نوع لوله ها که دارای مصرف صنعتی هستند، در مورد مواد اشتغال زایی مثل نفت، روغن، الکل و غیره در صورت بروز آتش سوزی به هیچ عنوان نمی سوزد و فقط وظیفه انتقال دادن را انجام می دهد.

فرق لوله برق با دیگر روش های سیم کشی
همان گونه که در این مقاله اشاره کردیم با استفاده از لوله برق این امکان وجود دارد که سیم را در مقابل ضربه و گازهای خورنده عایق کرده و از آن محافظت نمود. همچنین تولید این نوع لوله ها به صورت ضدآب صورت می‌گیرد و در زیر سطح آب نیز می توان از آن ها استفاده کرد. لوله های برق دارای نقش بسیار خوبی برای محافظت از مدارهای حساس در تداخل های الکترومغناطیسی هستند و دیگر ویژگی ها و کاربردهای که این نوع لوله ها دارند عبور دادن آن از میان بتن است. همچنین این امکان وجود دارد که لوله های برق را در محل خم کرده و با در نظر گرفتن انعطاف پذیری آن می توان با مصرف اتصالات کمتر از هزینه آن نیز کم کرد.

کاربرد لوله برق
هنگامی که کابل لازم است از مسیر نامتوازن عبور پیدا کند جهت خم کردن آن لازم است از ابزارهای مخصوص خم کاری لوله ها استفاده شود. در رابطه با هزینه استفاده از این لوله ها باید گفت که هزینه آن بیشتر از لوله های غیر فلزی مثل پی وی سی بوده و در نتیجه میزان اجرت آن ها هم افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین کاربرد لوله های برق فلزی در امور مسکونی نسبتاً کمتر خواهد بود. با در نظر گرفتن اینکه لوله های برق فلزی کابل‌ها و سیم‌های برق را از محیط کاملا ایزوله خواهند کرد، از این رو میزان انتقال حرارت از آن به محیط کمتر بوده و با در نظر گرفتن این موضوع در صورت عبور دادن چندین کابل از یک لوله لازم است میزان آمپر آن را حتماً کاهش داد.

انواع لوله های برق (کاندوئیت) از نظر ضخامت و خواص فیزیکی
بر اساس ضخامت و خواص فیزیکی که لوله های برق دارند این لوله ها دارای دسته بندی های زیر می باشد:

کاندوئیت فلزی سخت (Rigid metal Conduit : RMC)

این نوع از لوله ها دارای جدار ضخیم بوده و از فولاد گالوانیزه و آلومینیوم ساخته می شوند.

کاندوئیت فلزی برق (EMT)

این نوع از لوله به عنوان کاندوئیت جدار نازک معروف بوده و وزن آن ها از کاندوئیت سخت گالوانیزه کمتر بوده و همچنین دارای قیمت کمتری می باشند. به همین علت میزان مصرف آنها کمتر است. این نوع لوله را رزوه نمی کنن. ولی اتصالات آن به صورت پیچی خواهد بود.

کاندوئیت سخت گالوانیزه (GRC)

این نوع از لوله های برق در واقع لوله های فولادی گالوانیزه دوسر رزوه هستند.

کاندوئیت فلزی میانی (IMC)

این مدل از لوله عای برق در مقایسه با لوله برق فلزی وزن سنگین تری دارند و نسبت به RMC دارای وزن سبک تری هستند. این مدل از لوله ها دارای رزوه هایی نیز می باشند‌.

کاندوئیت آلمینیومی

بیشتر در اماکن صنعتی از این مدل از لوله برق استفاده می‌شود و به عنوان لوله مقاوم در برابر خوردگی شناخته می شود. این نوع از کاندوئیت را در زیر بتن نمی توان استفاده کرد. به علت آنکه امکان واکنش نشان دادن آلومینیوم با آلکالین های موجود در سیمان وجود خواهد داشت. از این رو برای حفاظت از آن لازم است لایه ای روی آن قرار گیرد. این لوله ها از نظر طولی برابر یک سوم از کاندوئیت فولادی جرم داشته و همچنین هزینه نصب آن ها کمتر خواهد بود.‌بنابراین کاندوئیت آلومینیومی از نظر قیمت به صرفه تر از نوع کاندوئیت فولادی است.

کاربرد لوله برق فولادی چیست؟
به منظور حفاظت و نگهداری از کابل و سیم ها به ویژه در واحد های صنعتی و ساختمانی و در بخش‌های داخلی و سطحی از لوله های برق استفاده می شود.‌ لوله های برق فولادی را می ‌توان به راحتی از طریق دستگاه لوله خم کن فرم داد. این نوع از لوله ها مقاومت بسیار بالایی در برابر حیوانات موذی و گرد و غبار و ضربات مکانیکی دارند. از این رو چون این لوله های برق فولادی به روش گالوانیزه گرم با فلز روی پوشش داده شده اند، با در نظر گرفتن اینکه قطر این لوله ها بسیار بالا است، از این رو به عنوان محافظ برای کابل های حیاتی در برابر عوامل خارجی عمل خواهند کرد.

منبع :

https://loolehbargh.com/%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d9%82/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۴:۴۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)