merka merka .

merka

علت پوسیدگی و خرابی دندان چیست؟

غذاهایی که حاوی شکر و نشاسته هستند، باعث می‌شوند که پلاک موجود روی دندان‌ها چسبناک‌تر شود. در صورتی که پلاک بیش از چند روز روی دندان‌ها باقی بماند، کم کم سفت و سخت می‌شود و تبدیل به ماده‌ای می‌شود که تارتار نام دارد. زمانی که باکتری موجود در پلاک و تارتار، شکر موجود در دهان را به اسید تبدیل می‌کند، این اسید باعث خوردگی دندان می‌شود. استرپتوکوکوس موتانس و استرپتوکوک سوبرینوس باکتری‌هایی هستند که بیش از همه با کربوهیدرات‌هایی مانند سوکروز، فروکتوز و گلوکز ترکیب می‌شوند و تولید اسید می‌کنند. این اسید باعث نرم شدن و خوردگی بافت سخت دندان می‌شود و به مرور زمان یک حفره یا سوراخ روی دندان (پوسیدگی دندان) به وجود می‌آید. بهداشت ضعیف دندان، خشکی دهان و کاهش بزاق دهان از علل‌های دیگر پوسیدگی دندان است.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟
خرابی دندان معمولاً هیچ علائم اولیه‌ای ندارد و این موضوع دلیل اهمیت مراجعه منظم به دندانپزشکی را آشکار می‌کند. با مراجعه به دندانپزشکی و رادیوگرافی دوره‌ای، می‌توان پوسیدگی دندان را در مراحل اولیه تشخیص داد و پیش از پیشرفت بیشتر پوسیدگی دندان، آن را درمان کرد.

با پیشرفت پوسیدگی دندان، آسیب به ریشه‌ی دندان نزدیک‌تر شده و باعث درد دندان می‌شود. این درد به تدریج بیشتر شده و به‌خصوص در در معرض گرما، سرما، غذاها و نوشیدنی‌های شیرین شدت پیدا می‌کند. در صورتی که حفره‌ی ایجاد شده در دندان تا ریشه گسترش پیدا کند، می‌تواند باعث شکسته شدن قسمتی از دندان شود که در نتیجه یک سوراخ بزرگ و قابل رویت بر روی دندان به وجود می‌آید. ممکن است دندان نسبت به قرار گرفتن در معرض فشار در هنگام جویدن غذا، حساس شود. بوی بد دهان یا احساس مزه‌ی بد در دهان نیز از دیگر علائم پوسیدگی دندان‌ها هستند. پوسیدگی دندان‌های جلو بیشتر قابل رویت است و به شکل لکه‌های قهوه‌ای‌ رنگ یا سیاه‌ رنگ روی دندان دیده می‌شود و نمای بدی به دندان‌ها می‌دهد.
درمان پوسیدگی دندان
درمان پوسیدگی دندان با توجه به میزان آسیب دیدگی دندان متفاوت است. در صورتی که پوسیدگی در سطح کمی از مینای دندان باشد، ممکن است با پاک کردن و تمیز کردن محل پوسیدگی، سپس ترمیم و پر کردن دندان، مشکل برطرف شود. اما در صورتی که پوسیدگی به میزان زیادی پیشرفت کرده باشد، نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی وجود دارد. در این روش، بخش پوسیده دندان از داخل دندان خارج شده و ریشه دندان نیز درمان می‌شود. علاوه بر این، در صورت پیرشفت بیش از حد پوسیدگی در دندان و عدم عصب کشی آن، دندان به طور کامل از بین رفته و باید کشیده شود.

درمان‌های دارویی برای پوسیدگی دندان:
معمولاً پوسیدگی دندان را لازم است با مراجعه به دندانپزشک، با ترمیم دندان و یا با عصب کشی دندان درمان نمود. با این وجود مصرف برخی از داروها برای تسکین درد و یا کاهش تورم در کنار درمان کلینیکال تجویز می‌شود. از جمله این درمان‌های دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای ضد درد: داروهایی مانند ایبوپروفن و آسپرین ممکن است به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
داروهای ضد باکتری: از داروهایی مانند آموکسیسیلین و پنی سیلین برای درمان عفونت‌های باکتریایی دندان استفاده می‌شود.
ترمیم دندان (پر کردن دندان)
در صورتی که پوسیدگی دندان در مرحله مینای دندان تشخیص داده شود و هنوز آسیب به بافت‌های موجود در پالپ دندان نرسیده باشد، می‌توان با ترمیم دندان (پر کردن دندان) آن را درمان نمود. برای ترمیم دندان‌هایی که شدیدا آسیب دیده‌اند از روکش استفاده می‌شود. در این روش، قسمت آسیب دیده‌ی دندان تراشیده می‌شود و روی قسمت باقی‌مانده از دندان یک روکش قرار داده می‌شود. روکش‌ دندان ممکن است فلزی یا از جنس پراسلین یا ترکیبی از این دو باشند. در صورتی که پوسیدگی دندان باعث از بین رفتن مینای دندان (پوشش سخت روی دندان) شده باشد و حفره‌ای در دندان ایجاد کرده باشد، دندانپزشک شما ابتدا قسمت نرم دندان در محل پوسیدگی را جدا می‌کند و سپس داخل حفره‌ی ایجاد شده را با مواد مخصوص پر می‌کند.

عصب کشی دندان
زمانی که پوسیدگی و یا عفونت به پالپ و ریشه دندان رسیده باشد، دیگر ترمیم به تنهایی کافی نبوده و لازم است درمان ریشه انجام شود. در این روش، پزشک ریشه دندان را باز می‌کند و با استفاده از ابزارهای خاصی، بافت‌های پوسیده را بریده و ریشه را تمیز می‌کند. در صورتی که ریشه‌ی دندان دچار آسیب شده باشد، ممکن است به درمان عصب کشی نیاز باشد. متخصص عصب کشی، عصب داخل دندان را خارج کرده و به جای آن، دندان را با مواد مخصوص پر می‌کند و سپس روی دندان روکش قرار می‌دهد. در صورتی که میزان آسیب دندان چنان زیاد باشد که قابل بازیابی و ترمیم نباشد، ممکن است دندان کشیده شود.

کشیدن دندان
در مواردی که پوسیدگی دندان بسیار شدید باشد و آسیب بسیار زیادی به دندان وارد شده باشد، در نهایت به اجبار باید برای جلوگیری از گسترش عفونت به سایر دندان‌ها، دندان آسیب دیده کشیده شود. از دست دادن یک دندان می‌تواند بر شکل و همچنین عملکرد دندان‌های اطراف تاثیرگذار باشد، بنابراین بعد از کشیدن دندان، برای جایگزین کردن آن باید از روش‌هایی از جمله ایمپلنت، بریج و یا دندان مصنوعی استفاده می‌شود.

https://simadent.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۴۲:۰۶ توسط:admin موضوع: نظرات (0)