merka merka .

merka

ویژگی های تینر

مناسب برای رنگ کاری مورد توجه قرار می گیرند.

انواع تینر
تینر، انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها بر پایه تعدادی مواد معدنی ثابت ساخته شده ‌اند. در واقع برای رنگ‌ های مختلف، تینر‌های مختلف موجود است که بنا بر نوع و جنس رنگ و مورد مصرف آن، می‌ توان از تینر‌های متفاوت استفاده کرد. آن را بر اساس قدرت حلالیت ‌پذیری، سرعت تبخیر، نقطه جوش و اشتعال به انواع مختلفی تقسیم می ‌کنند. باید متناسب با نوع رنگ، تینر مناسب آن ‌را انتخاب کرد. اما کاربرد یکسانی دارند. انواع تینر عبارتند از:

• تینر فوری
تینر فوری از چند حلال با قدرت حل کنندگی بالا مانند استن، وایت استریت و … تشکیل شده است. سرعت تبخیر بالا، بوی تند و تیز از ویژگی های آن می باشد. تینر فوری بی رنگ و شبیه به آب است. از آن برای رنگ های نیترو سلولزی (با نسبت حدود ۱.۵)، سیلر، کیلرو رنگ های فوری استفاده می کنند.


تینر فوری
انواع تینر فوری ، با درجه فراریت متفاوت در محدوده ۸۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ ساخته شده، که از این میان تینر درجه فراریت ۱۵۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ برای انواع رنگ اتومبیل ساخته می‌ شود. تینر فوری، چربی دوست است و این ویژگی باعث ایجاد خوردگی پوست در صورت تماس مستقیم و نفوذ آن به پوست می‌ شود. از ترکیب تینر فوری و رنگ چوب، برای رنگ ‌آمیزی سطوح چوبی هم استفاده می‌ گردد.

• تینر روغنی (آلکیدی)
تینر‌ روغنی از حلال‌‌‌ های هیدروکربنی ساخته شده است. برای رنگ‌ های روغنی (معمولا با نسبت ۰.۵ برابر) بکار می ‌رود. این تینر ویژگی ‌های خاصی دارد. برای مثال رنگ این تینر سفید است. همچنین نقطه اشتعال آن نسبت به تینر سلولزی بالاتر بوده و دیرتر از آن خشک می ‌شود.


تینر روغنی (آلکیدی)
• تینر‌‌‌ اپوکسی
به تینر اپوکسی ، پولی ‌پوکساید نیز می ‌گویند. این تینر برای رنگ‌ های اپوکسی و برای کاهش ویسکوزیته این رنگ‌ ها کاربرد دارد. همچنین برای شستشوی ابزار رنگ ‌آمیزی و اسپری ‌‌‌ها از چسب و رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.


تینر‌‌‌ اپوکسی
• تینر پلی ‌اورتان
تینر پلی اورتان قدرت حلالیت پایینی دارد. زیرا رنگ‌ های پلی اورتان ویسکوزیته بالایی داشته و زودتر از سایر رنگ‌ ها خشک می ‌شوند.

 

• تینر شستشو
استون، مایع دستشویی و واکس داشبورد خودرو ‌‌‌ها نوعی تینر شوینده هستند که در واقع برای شستشوی سطوح کاربرد دارند. در واقع این نوع تینر همان تینر فوری به علاوه مواد شیمیایی می باشد تا قدرت حلالیت‌ کمتری پیدا کند.

 

• تینر‌‌‌ سیلیکونی
از این تینر برای رنگ های سیلیکونی استفاده می شود. بیشتر به عنوان پوشش برای حفاظت از خطوط لوله ‌‌‌ها و یا کانال ‌‌‌های فلزی، دودکش‌‌‌ ها، لوله‌‌‌ های اگزوز و بویلر‌‌‌ها کاربرد دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۲۰:۱۶ توسط:admin موضوع: نظرات (0)